Příběh společnosti DEDRA a rodinné značky FC František Černý

1993 - začátek a dva roky příprav, než se rozjela výroba ve velkém
V roce 1993 jsem se rozhodl vrhnout do byznysu snů – prací prostředky a drogerie. Protože co je víc sexy než odstraňování skvrn, že ano? Studoval jsem marketing, takže jsem měl dojem, že mám kreativitu v malíčku a že reklama na prací prášek je jen o krok od Oscara za nejlepší scénář.
Svoji první „laboratoř“ jsem si vybudoval doma – konkrétně na hlubokém parapetu v koupelně. Ano, na tom místě, kde si normální lidé dávají květiny. Já tam měl lahvičky, prášky, gely a zkušební prádlo. V podstatě jsem pral pořád. Dvě pračky denně – ne že bych měl tolik špinavého oblečení, ale musel jsem přece dělat prvotní „výzkum“.
Pamatuju si, jak teta Zdena odvedle jednou pochválila, jak moje prádlo září a voní. No jistě, to mi úplně stačilo k tomu, abych se cítil jako nositel Nobelovky za domácí chemii.
A ta moje první testovací pračka? TATRAMAT 241 – technologický zázrak s BIO PROGRAMEM! Ten modrý panel byl vrcholem designu osmdesátek. A ždímání na pouhých 330 otáček? To byl koncert – pračka hopsala po koupelně jako koza na dvoře.
Bio-programy mě tehdy úplně dostaly. Enzymy, teploty, doby praní – měl jsem pocit, že jsem tak trochu alchymista. Jen bez laboratoře. A bez platu. Ale s nadšením a sbírkou čichových vzorků na osušce.
1994 - první výrobek
Začátky nebyly lehké – a to je ještě mírně řečeno. Ale o to víc si dnes vážím každého malého (i velkého) úspěchu, který přijímám s pokorou… a občas i s tichým „no konečně“. Z koupelnového parapetu jsem se přesunul do skutečného provozu – tedy, do pronajaté dílny a k plnící lince jednoho místního výrobce kosmetiky, který měl dost odvahy (nebo smyslu pro humor), aby mě pustil ke svému stroji.
A tam to začalo – první tuba s cestovním pracím prostředkem nesoucí hrdé jméno QUICK. Ano, název jako blesk. První krůčky na trhu, první nabídka do velkoobchodu, první prodané kusy. A taky první okamžiky, kdy jsem si říkal: „Tak teď už to musí jít samo.“ (Ne, nešlo.)
Dodnes tu první tubu opatruju. Ne kvůli sentimentu. No dobře – hlavně kvůli sentimentu. Je to moje malá plastová trofej. První výrobek. První „dítě“. A i když etiketa byla tehdy tak trochu návratem do doby, kdy se design dělal ve Wordu, pro mě to byl začátek všeho.
... tím to začalo. První DEDRA výrobek ❤️ Pokračuje dodnes, ale s novým názvem TRAVELINO. Ten se lépe pamatuje.
1995 – vznik značky DEDRA a zahájení výroby na první výrobní lince
Pak šel čas, a jak už to tak bývá, ambice rostly rychleji než prostor na koupelnovém parapetu. Do hlavy se mi vloudila nová vize – rozšířit výrobu i na prací prášky. Protože co by to bylo za drogerii bez pořádné hromady prášku, že? A tak v roce 1995 vznikla společnost DEDRA. Ano, opravdová firma – se skutečným názvem, skutečnými lidmi a skutečnými starostmi.
Slovo DEDRA pro mě bylo jasnou volbou. Znělo to silně, energicky, skoro jako značka, která jednou změní svět (nebo aspoň skříně českých domácností). Cítil jsem z něj dynamiku, tah na branku a taky to, že se dobře vyšívá na pracovní trička.
Obcházel jsem banky se svým podnikatelským plánem v ruce – a většinou jsem sklidil pohledy, jako bych nabízel investici do mýdlové pěny (což vlastně nebylo úplně daleko od pravdy). Tabulky, výkazy, projekty – Excel jsem měl najetý líp než většina bankéřů. A jednoho dne se to zlomilo. Ředitel jedné banky mi řekl, že ho až mrazí, jak precizně mám vše připravené. Naštěstí to nebylo z obav, ale z nadšení. Prý.
A tak se rozjela první skutečná výroba. První krabičky s pracím práškem, každá poctivě naplněná 600 gramy naděje. První schůzky s velkoobchody, první pot na čele, první vítězství. Vstup do mezinárodního řetězce v Česku byl jako průlom – „mladá česká dynamická firma“ znělo skvěle i na firemní razítko. A pak přišly další řetězce, další nabídky, další kartony prášku. Najednou jsme nebyli jen značka – byli jsme na mapě. A hlavně v regálech.
1996 - zahájení výroby prostředků do myček nádobí a speciálních pracích prostředků
V rozšiřování nabídky jsme nepolevili ani na vteřinu. Nadšení bylo obrovské – a taky trošku nakažlivé. Přišlo nám úplně samozřejmé, že když už zvládáme prací prášky, proč se nepustit rovnou do úplně nových kategorií. A tak jsme se jako první firma v celém bývalém „Východním bloku“ vrhli tam, kde se tehdy ještě nikdo moc neodvážil – do výroby prostředků do myček nádobí.
Ano, v době, kdy většina domácností teprve zjistila, že myčka by měla mít své místo v každé domácnosti, jsme my už ladili složení tablet a leštidel. Trochu s náskokem, trochu s rizikem – ale přesně to nás bavilo. A pak přišly další nápady: změkčovač pračky? Jasně. Speciální prací prostředky na vlnu, záclony nebo montérky? Samozřejmě – každý má právo na důstojné vyprání, ať už je to krajkový závěs nebo mastné pracovní kalhoty.
1998 - špetka nadsázky a ironie
Náš výrobní program už tehdy zahrnoval pěkně pestrou škálu – od specialit na montérky po leštidla do myčky. Ale jak to tak chodí, jednou jsme v roce 1998 seděli v kanceláři (rozuměj – místnosti, kde byl stůl, telefon a hodně nápadů) a padla osudová otázka: „Co bychom ještě mohli vyrobit?“ Projeli jsme seznam, zaškrtali, co už máme… a pak to přišlo.
Chyběl nám běžný prací prášek.
Ano, ten „obyčejný“, „nezajímavý“, „každý ho zná“ prací prášek – o kterém se v každé televizní reklamě říkalo, že vůbec nefunguje, zatímco jejich nový prášek s modrými kuličkami samozřejmě dokáže vzkřísit i ponožku. Inu, proč to nezkusit? A protože jsme nikdy neuměli být úplně běžní, vzali jsme to s humorem. Výsledkem byl nejneobyčejnější běžný prací prášek, jaký kdy český trh poznal.
A ono to bouchlo. Ne jako v prádelně, ale mediálně. Mega-úspěch. Nejen, že se prodával jako housky po důchodcovské slevě, ale psali o nás. A ne jen tak někde. Titulní strana českých novin, protože jsme udělali z „běžného“ prášku zbraň hromadného zájmu. A pak přišla bomba – WALL STREET JOURNAL v New Yorku. A když už to vypadalo, že to víc ani nejde, přidal se i prestižní americký magazín FORTUNE, který o nás vydal článek s názvem "BEHIND THE IRONY CURTAIN" – volně přeloženo „Za oponou ironie“.
Takže ano – když nemáte miliardy na reklamu, ale máte nápad a sebeironii, můžete se konkurenci vysmát tak, že o tom napíšou i v Americe. A ještě vám zatleskají.
2000 - Rok novinek a legend
Jako první jsme na trh v České republice a na Slovensku uvedli prací prostředek určený speciálně na černé prádlo – BLACK IMAGE. V době, kdy většina pracích prášků přistupovala k barevnému oblečení asi jako bělidlo k hedvábí, jsme přišli s něčím, co mělo černou opravdu rádo. A ten název? Ten přežil dodnes. BLACK IMAGE se stal synonymem pro péči o tmavé oblečení – a dodnes patří mezi stálice v naší nabídce.
Další legenda, která se hrdě tyčí ve firemní síni slávy (pomyslně, ale klidně bychom jí i věnovali samostatnou vitrínu), je náš milovaný KAMENOŽROUT. Ano, ten nezastavitelný bojovník za čistotu každé pračky, ten neúnavný hrdina, který se pouští do vodního kamene s vervou, jakou by mu záviděl i Thor. Abychom mu dodali tu správnou image, nechali jsme vyrobit i obří plyšáky – metrové koule s širokým, až znepokojivě šťastným úsměvem.
A ty jsme pak hrdě vystavovali v hypermarketech, kde způsobovaly menší dopravní zácpy mezi regály a velké oči u dětí i rodičů.
2004 – řetězce a supermarkety
Dařilo se nám. Výrobky se prodávaly, značka rostla, zákazníci se vraceli. Ale s úspěchem přišly i nové výzvy – a jednou z nich byly obchodní řetězce. Na jednu stranu nám pomohly dostat se k milionům zákazníků, na druhou stranu nás začaly tlačit do role, která nám byla čím dál méně vlastní. Podle jejich představ jsme jako česká firma měli vyrábět jen „levnější alternativu“ k dražší zahraniční konkurenci. Něco, co se dá dobře zařadit na spodní polici s nápisem „výhodně“.
Jenže to nebyla naše cesta. Nechtěli jsme být jen levnější verzí někoho jiného. Chtěli jsme být lepší. Chtěli jsme vyrábět špičkové a kvalitní produkty, hrát si se složením, testovat nové kombinace, sledovat účinnost i ekologii. Chtěli jsme tvořit produkty, na které budeme moci být hrdí – nejen dnes, ale i za dvacet let. Něco, co tady zůstane.
A v tom všem jsem se najednou zase vrátil na začátek. V myšlenkách zpátky do koupelny, ke svému prvnímu testovacímu prostoru – širokému parapetu u okna. Tam, kde to všechno začalo. Tam, kde nešlo o tabulky, marže a regály, ale o radost z objevování. A přesně tu jsem chtěl zpět. Znovu zkoumat, testovat, vymýšlet. Protože právě tam – mezi lahvičkami, práškem a notýskem se zápisky – vzniká ta nejlepší chemie. A tím nemyslím jen složení pracího gelu.
2006 - nový začátek
To byl zlom. Už v roce 2004 začala nová éra – éra plná nápadů, inspirace a otevírání nových obzorů. Cílem bylo najít cestu, kde bychom nebyli omezováni tlakem řetězců, ale mohli svobodně tvořit. A ta cesta vedla přímým katalogovým prodejem. Souběžně s dodávkami do supermarketů jsme připravovali zcela nový projekt – vlastní přímý prodej, přímo k zákazníkům. Začínali jsme dvakrát. Ten první pokus byl školou života. Ten druhý v roce 2006? To bylo nejlepší rozhodnutí, jaké jsem kdy udělal.
Najednou jsme mohli naplno rozvinout naše vize. Dál jsme vyráběli bezfosfátové prací prostředky, přidali tablety na praní, rozšiřovali sortiment a mohli okamžitě reagovat na přání zákazníků. Nečekali jsme měsíce, než něco projde centrálním nákupem – my jsme tvořili. Vylepšovali. A hlavně – viděli jsme výsledky hned. U lidí, se kterými jsme byli v přímém kontaktu. U našich prodejců.
Ve firmě jsme sestavili skvělý tým lidí, se kterými spolupracujeme často už přes dvacet let. To není fráze – to je realita. Táhneme za jeden provaz, motivujeme se navzájem, podporujeme se. Každý má u nás prostor k tomu, aby ukázal, co v něm je. A každý ví, že za ním někdo stojí. Opravdová týmová energie.
Rozjeli jsme katalogový prodej naplno. Přivítali jsme první prodejce do našeho velkého rodinného týmu. Vytiskli jsme první katalog – ten máme samozřejmě pečlivě schovaný, stejně jako ty další. Byly to první krůčky, první objednávky, první velká setkání. A ta atmosféra? Ta mě naprosto dostala. Meetingy, konference, osobní příběhy, výměna zkušeností… To není jen firemní agenda – to je výměna energie, která inspiruje a posouvá dál.
2008 – nové obzory a nové sašetky
Postupně jsme přidávali další výrobky. Rozšířili jsme drogerii, přibyla kosmetika, parfémy a bytové vůně. V roce 2008 jsme zařadili i vonné sáčky – sašetky, domácí potřeby, dekorace a spoustu dalších novinek, které skvěle doplnily naši už tak pestrou paletu výrobků. Sortiment se rozrůstal, ale hodnoty zůstávaly stejné.
Od samého začátku jsme si dávali záležet na tom, jaký vliv má naše vlastní výroba na životní prostředí. Není nám jedno, co za sebou zanecháváme. Soustředili jsme se na výrobu koncentrátů – tedy výrobků, které neplýtvají obalem, vodou ani prostorem při přepravě. Koncentrované složení, menší objem, menší ekologická stopa.
A kdo se jednou pustí cestou šetrných výrobků, ten ví, že to není krátká trasa s jasným cílem. Je to nekonečná cesta inovací. Dnes uděláte pokrok, a zítra už víte, že to jde ještě lépe. Vylepšujeme složení, hledáme lepší obaly, řešíme detaily – třeba i menší krabici, jen abychom nepřeváželi vzduch. Každý krok se počítá. A každý krok má smysl.
2011 - obnovení historické rodinné značky FC František Černý z roku 1929
Vaše DEDRA v tomto roce představila exkluzivní řadu FC, která posouvá náš sortiment na novou úroveň. Tato řada nabízí prvotřídní produkty v oblasti parfémů, kosmetiky i drogerie, a to s důrazem na výjimečnou kvalitu surovin, precizní zpracování a nadčasový design. FC není jen značka – je to filozofie, která propojuje tradici, inovaci a estetiku v každém detailu.
Za iniciálami FC stojí jméno František Černý. Jeho vize, smysl pro kvalitu a vášeň pro tvorbu nás provází dodnes. Řada FC je garancí výjimečnosti, od suroviny až po finální produkt. Každý výrobek z této kolekce vzniká s důrazem na detail, s respektem k přírodě a s cílem přinášet zákazníkům něco víc než jen běžný produkt – zážitek, emoci, hodnotu.
Když v roce 1929 založil pan František Černý nejstarší – dědeček dnešního ředitele – svou živnost, kladl důraz na špičkovou kvalitu svých výrobků i poskytovaných služeb. Jeho přístup, smysl pro detail a poctivost v řemesle se otiskly do všeho, co tvořil. A právě tyto hodnoty dnes nese dál značka FC – kolekce určená pro zákazníky, kteří vědomě hledají exkluzivní parfémy, prvotřídní suroviny a precizní zpracování bez kompromisů.
Na tuto tradici navazujeme s hlubokou úctou. Je pro nás ctí pokračovat v odkazu, který začal téměř před sto lety. Odkazu založeném na zkušenostech, řemeslné dovednosti a upřímném záměru tvořit produkty, které nezestárnou s časem – ale získávají na hodnotě.
2019 – exkluzivní eko-drogerie v eko-obalech
V roce 2019 jsme udělali další zásadní krok – začali jsme plnit drogerii a kosmetiku do lahví vyrobených ze 100 % recyklovaného plastu potravinářské kvality. Byl to další zlom, tentokrát nejen ve složení, ale i v samotném obalu. Láhve jsme vyráběli z vytříděných a důkladně vyčištěných plastů, které tak dostaly nový život. A to nebyla jen malá úprava – to bylo něco velkého.
Nechtěli jsme jen mluvit o ekologii. Chtěli jsme konkrétní řešení, které má skutečný dopad. V době, kdy konkurence ještě pořád balí produkty do běžného plastu a ekologii řeší spíš na papíře než v praxi, jsme se rozhodli jít jinou cestou. Cestou odpovědnosti, inovace a reálných činů. Ekologické složení i obal – to je náš standard. Protože u nás to s ekologií není marketingový slogan. My to myslíme opravdu vážně.
2023 – již více jak 700 typů výrobků vyrobených přímo v České Skalici
Kdyby mi tehdy, v koupelně u první „laboratoře“ na parapetu, někdo řekl, že v roce 2023 budeme vyrábět asi 700 různých druhů drogerie, kosmetiky a bytových vůní, asi bych si ťukal na čelo – a zároveň se zeptal, kam bych to všechno v té koupelně skladoval?
Ale ono se to nějak samo přehouplo. Jeden nápad za druhým, jedna pračka za druhou… a najednou máme stovky produktů, o kterých by tehdejší já prohlásilo: „To si snad děláš legraci?“ Nedělám.
A co je na tom nejlepší? Pořád je co vymýšlet. Jako by těch 700 výrobků byl jen zahřívací kolo. Nápady se kupí, inspirace přichází a chuť tvořit je pořád stejná. Jen ten parapet už nám nestačí – teď na to máme celou fabriku.
… a vize do budoucna?
My všichni v DEDŘE se budeme dál snažit překvapovat Vás něčím novým, voňavým a ideálně i trochu nečekaným. Nápadů máme pořád plnou hlavu – a šuplíky taky. Kreativita nám rozhodně nedochází, spíš někdy nestíháme všechny ty nápady zrealizovat. Ale o to víc se těšíme, co přijde dál.
Zároveň nepřestáváme myslet na přírodu. Hledáme cesty, jak minimalizovat dopady na životní prostředí – ve složení, v obalech, v dopravě… prostě všude, kde to jde. A to Vám slibujeme, že tomu zůstaneme věrní. Ne proto, že je to trend. Ale protože je to správně.
I v budoucnu budeme vyrábět špičkové produkty, které jsou účinné, ekologicky šetrné a nádherně voní. To je náš trvalý závazek – nejen slogan, ale každodenní realita ve výrobě, vývoji i péči o zákazníky.
A to nejdůležitější na konec: Vy. Naši zákazníci, partneři, fanoušci. Vy, kdo máte DEDRU rádi, kdo ji každý den používáte, doporučujete, posouváte dál. Bez Vás by žádná DEDRA nebyla. Vaše podpora je naše motivace. Naše energie. Naše srdce.
Děkujeme. Vaše DEDRA ❤️
Za celý tým kolegů společnosti Vaše DEDRA s.r.o. Vás srdečně zdraví
František Černý
Komentáře ke článku (5)